SQLConnection در پروژه های Flex و Adobe AIR
  نحوه ی برقراری ارتباط پروژه های Flex و AIR با بانک های اطلاعاتی محلی...
   Adobe Flex
   ۴۰۴۰۷
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   محمد (برنا) پورحسین
   ۱۳۸۷/۴/۱۴
ارسال لینک صفحه برای دوستان ارسال لینک صفحه برای دوستان  اضافه کردن به علاقه مندیها اضافه کردن به علاقه مندیها   نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

 

مقدمه:

زمانی که شرکت Adobe، رانتایم AIR را ارائه کرد، برای آن قابلیت اتصال به یک بانک اطلاعاتی local را نیز فراهم آورده بود، که به این ترتیب Adobe AIR را با وجود این امکان و امکانات بسیار بسیار زیاد دیگر، بهترین راه حل برای ساخت اپلیکیشن های تحت دسکتاپ و در عین حال به صورت کاملا cross platform (قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود) ساخت...
در این مقاله ی کوتاه، در نظر دارم نحوه ی ساخت یک فایل بانک اطلاعاتی و طریقه ی اتصال به آن را شرح دهم.... همانطور که مشاهده خواهید کرد، کد لازم برای انجام این کار بسیار ساده و قابل فهم خواهد بود. پس اجازه بدید مستقیما به اصل مطلب بپردازیم...

 

طریقه انجام کار:

اولین قدم برای انجام این کار، ایجاد یک فایل برای بانک اطلاعاتی مورد نظر می باشد. در SQLite (که database engine مورد استفاده در پروژه های AIR می باشد - برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید) کل بانک اطلاعاتی در یک فایل ذخیره می شود. در واقع، این حالت یک سیستم کاملا کم حجم و قابل حمل برای اپلیکیشن های ما مهیا می کند... در اینجا من از تابع applicationStorageDirectory، موجود در کلاس File برای ساخت فایل مورد نظر که به محل ذخیره ی اپلیکیشن جاری اشاره می کند، استفاده کردم. این فایل را به صورت دلخواه mbp.db نامگذاری می کنم. که در هر حال، نتیجه ی حاصل از فراخوانی این تابع که مسیر واقعی پروژه بر روی دیسک خواهد بود، در دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف، متفاوت خواهد بود... به قطعه کد زیر دقت کنید (توجه داشته باشید که این کد برای پروژه های AIR می باشد):


<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<mx:WindowedApplication
  xmlns:mx="
http://www.adobe.com/2006/mxml"
  layout="absolute" creationComplete="init()">
   <mx:Script>
      <![CDATA[
      import mx.controls.Alert;
     
      private var dbConn:SQLConnection;
      private var dbFile:File;
   
      private function init():
void
      {
          dbFile = File.applicationStorageDirectory.resolvePath("mbp.db");
          dbConn = new SQLConnection();
      
          try 
          {
             dbConn.open(dbFile, SQLMode.CREATE);
          }
           catch(e:SQLError)
          {
             Alert.show("SQL Error Occured: ", e.message);
          }
      }
    ]]>
  </mx:Script>
</mx:WindowedApplication>

همانطور که مشاهده می کنید من با استفاده از قطعه کد فوق، یک فایل بانک اطلاعاتی ساخته و با اون فایل ارتباط برقرار کردم. برای برقراری ارتباط از تابع open در کلاس SQLConnection استفاده کردم. همچنین پیشنهاد می کنم برای مقابله و رفع کردن خطاهای مربوط به sql، تمامی توابع مربوط به بانک های اطلاعاتی را نیز در بلاک های try/catch قرار دهید...
به محض اینکه توانستید به بانک اطلاعاتی مورد نظر وصل شوید، قادر خواهید بود هر کاری انجام دهید... اکثر عملیاتی که بر روی یک بانک اطلاعاتی می توانید انجام دهید از طریق کلاس SQLStatement انجام پذیر خواهد بود. این کلاس به شما امکان انجام عملیاتی از قبیل بازخوانی داده از پایگاه داده، ارسال اطلاعات جدید، به روز رسانی اطلاعات و حتی حذف یک رکورد را خواهد داد. همانطور که حتما می دانید، اولین قدم ساخت یک جدول و ورود اطلاعات جدید در آن می باشد. عملی که حتما باید قبل از ارسال و یا خواندن داده در بانک اطلاعاتی انجام شود... این گونه بانک های اطلاعاتی دارای نکات جزئی بسیار بسیار زیادِ دیگری هستند که در آینده ی بسیار نزدیک به آنها نیز خواهم پرداخت...

 

و در انتها...

این مقاله کوتاه تنها یک شروع برای شناخت بانک های اطلاعاتی محلی (local database) و پشتیبانی Adobe AIR از آنها بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این گونه بانک های اطلاعاتی، شما می توانید به مقاله های نسبتا زیادی که بر روی اینترنت در مورد اینگونه بانک های اطلاعاتی یافت می شود مراجعه نموده و نحوه ی عملکرد آنها را حتی در مواردی غیر از Adobe AIR و Adobe Flex مشاهده و مطالعه نمائید...
در ضمن، در صورت برخورد با هر گونه ابهام در مورد مقاله و یا آگاهی از نکاتی که در این مورد مفید بوده و در اینجا ذکر نشده و یا درکل هرگونه پیشنهاد و یا انتقادی، لطفا ما را نیز از آن مطلع سازید...ممنون...
موفق و موید باشید