نقدی بر کتاب Microsoft ASP.NET and AJAX: Architecting Web Applications
  نقدی بر کتاب Microsoft ASP.NET and AJAX: Architecting Web Applications
   Ajax
   ۱۸۴۲۸
   این مقاله حاوی فایل ضمیمه نمی باشد
   مرتضی صحراگرد
   ۱۳۸۹/۱۲/۱۲
ارسال لینک صفحه برای دوستان ارسال لینک صفحه برای دوستان  اضافه کردن به علاقه مندیها اضافه کردن به علاقه مندیها   نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

 

تذکر:

مطالب ذکر شده در این پست، صرفا نظر شخصی اینجانب پس از مطالعه کتاب می باشد.

مشخصات کتاب:

Paperback: 352 pages
Author: Dino Esposito
Publisher: Microsoft ASP.NET and AJAX: Architecting Web Applications (April 15, 2009)
Language: English
ISBN-10: 0735626219
ISBN-13: 978-0735626218

محتویات کتاب در یک نگاه:

Part I The (Much Needed) Facelift for the Old Web
    1 Under the Umbrella of AJAX
    2 The Easy Way to AJAX
    3 AJAX Architectures
Part II Power to the Client
    4 A Better and Richer JavaScript
    5 JavaScript Libraries
    6 AJAX Design Patterns
    7 Client-Side Data Binding
    8 Rich Internet Applications

قبلا در مطلبی به بررسی کتاب Microsoft .NET: Architecting Applications for the Enterprise پرداختم که به واقع یکی از ارزشمندترین کتاب های موجود در دنیای DotNet می باشد. کتاب Microsoft ASP.NET and AJAX: Architecting Web Applications در ادامه کتاب قبل نوشته شده و با هدف تمرکز بیشتر بر معماری سمت وب نگارش شده است.

انتشار کتاب در سال 2009 بوده ولی نگارش آن در سال 2008 انجام شده است. بر خلاف آنچه که عنوان کتاب القاء می کند، این کتاب صرفا در مورد AJAX صحبت می کند و نه زبان ASP.NET و به عبارت دیگر نباید به دنبال مطالب مربوط به معماری زبان ASP.NET در این کتاب باشید.

مطالب کتاب با معرفی تاریخچه جاوا اسکریپت و AJAX شروع شده و سپس مقوله Partial Rendering مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از آن به بررسی کتابخانه های معروف جاوا اسکریپت از قبیل jQuery و Gaia و ... پرداخته می شود.

سپس به نحوه پیاده سازی چند الگوی معروف از قبلی Factory، Singleton، Predictive Fetch Pattern با استفاده از زبان ASP.NET AJAX پرداخته می شود. در ادامه مسئله مقید نمودن (Data Binding) کنترل ها در سمت کلاینت مورد بررسی قرار گرفته و به معرفی برخی ویژگی های مربوط به ASP.NET AJAX 4.0 پرداخته می شود و در نهایت فصل آخر نیز به بررسی برخی ویژگی ها و ملاحظات مربوط به Silverlight 2.0 اختصاص دارد.

همانطور که قبلا ذکر شد نگارش کتاب در سال 2008 انجام شده است و با توجه به تغییر و تحوالات زیادی که در این چند سال در مورد کتابخانه ASP.NET AJAX صورت گرفته است، نباید در این کتاب به دنبال مطالب به روزی باشید. در صورتی که شما جزو علاقه مندان پر و پا قرص ASP.NET AJAX باشید حتما مستحضر هستید که تغییر و تحولات عظیمی در این کتابخانه صورت گرفته است. مدل توسعه این کتابخانه پس از آخرین ارائه در ASP.NET AJAX 4.0 متوقف شده است و اعضای تیم توسعه دهنده این کتابخانه با هدف تلفیق نمودن هر چه بیشتر این کتابخانه با کتابخانه JQuery در حال توسعه الگوهای جدیدی برای برنامه نویسی با این زبان هستند.

به عقیده بنده آقای Dino Esposito حدود 80 صفحه مطلب مفید در این زمینه داشته اند و با توجه به اینکه قرار بوده کتابی منتشر شود، سایر قسمت ها که البته مفید ولی غیر مرتبط می باشند را به کتاب اضافه نموده اند. بسیاری از صفحات کتاب به معرفی تاریخچه ها، زبان jQuery، Silverlight 2.0، مقایسه کتابخانه های مختلف و غیره پرداخته شده است که چندان مرتبط با هدف اصلی کتاب نمی باشند.

ارزشمندترین فصول کتاب به عقیده بنده عبارتند از The Easy Way to AJAX که به مبحث Partial Rendering می پردازد و AJAX Design Patterns و Client-Side Data Binding.

در صورتی که شما تسلط نسبی با مفاهیم و زبان ASP.NET AJAX دارید مطالعه فصول ذکر شده می تواند حاوی ایده های جالبی باشد. مطالعه این کتاب را فقط به علاقه مندان پر و پا قرص ASP.NET AJAX که تسلط خوبی روی این کتابخانه داشته و قصد ارتقای دانش خود را دارند، توصیه می کنم. در اینصورت مخاطبین می توانند بسیاری از قسمت های کتاب را به شکل روزنامه وار خوانده و از مطالعه برخی قسمت ها نیز به طور کامل صرف نظر کنند.