محتویات سایت
        برچسب های محبوب 








 
   Mouse Actions در Micromedia Flash نسخه 8
  Mouse Actions از قابلیتهای بسیار مفید و در عین حال جالب Macromedia Flash در پروژه های مولتی مدیا، انیمیشن، و حتی کاربردی و ...
   Adobe Flash
   ۲۷۲۴۸
    سورس کد
   محمد (برنا) پورحسین
   ۱۳۸۵/۱۱/۱۰
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ

درست از زماني که کاربران Flash به اين نکته رسيدند که پروژه ها و انيميشنهايشان ميتوانند توسط Mouse و توابع و خصوصيات (Properties) مربوط به آن اداره شوند، دنياي Flash و کاربران آن ديگر مثل قبل نبود...
مثال زير بعضي از توابع و خصوصيات Mouse و نحوه ي استفاده و اجراي آنها در يک پروژه ي Flash را نشان ميدهد:

در مثال فوق دکمه هاي h يا k از Keyboard خود را فشار دهيد تا تغييرات حاصل از آنها را مشاهده کنيد...
محيط Flash حاوي تعداد بيشماري از توابعي ميباشد که مزيتهاي Mouse و خصوصيات آن را شامل ميشوند. هر چند در اين مقاله تمامي اين توابع مورد بررسي قرار نميگيرند، اما من سعي دارم تا حد امکان موارد مهمتر و اساسي تر را براي شما شرح دهم:

پنهان سازي Mouse:

مواقع بسياري پيش مي آيد که شما نمي خواهيد Mouse Cursor يا همان اشاره گر Mouse، داخل انيميشن يا پروژه ي شما نشان داده شود. براي انجام اين امر کافيست تکه کد بسيار ساده ي زير را به پروژه ي خود اضافه کنيد:


Mouse.hide();

البته، لازم به ذکر است که شما بايد تا حد ممکن از پنهان سازي اشاره گر Mouse خود بپرهيزيد؛ زيرا تا زمانيکه شما اين امکان را داريد که يک Mouse Cursor زيباتري را که در محيط Flash قادر به ساختن آن ميباشيد براي پروژه ي خود بسازيد، پنهان سازي Mouse Cursor به همان بدي است که برخورد با يک صفحه ي Pup-up ناخواسته!

ظاهر کردن Mouse:

به صورت پيش فرض اشاره گر Mouse در پروژه ي شما نمايش داده ميشود. اما اگر ميخواهيد اشاره گر Mouse اي را که در پروژه ي خود قبلا پنهان کرده بوديد را دوباره ظاهر بکنيد، ميتوانيد از قطعه کد زير استفاده کنيد:


Mouse.show();

دريافت ارزشهاي X و Y يک Mouse:

مکانهاي X (مختصات طولي) و Y (مختصات عرضي) براي يک اشاره گر Mouse اساساً عدد ميباشند. اين اعداد توسط خصوصيات xmouse_ و ymouse_ اشاره گر Mouse بدست مي آيند و استفاده ميشوند:


xval = _root._xmouse;
yval = _root._ymouse;

در قطعه کد فوق، xval مکان X اشاره گر Mouse و yval مکان Y آن را در خود جاي ميدهند. بهترين کار اين است که اين کدها را در يکي از Event handler هاي (onClipEvent(enterFrame يا (onClipEvent(mouseMove قرار دهيم تا مطمئن باشيم که داده ها به صورت مکرر و دائماً با آخرين مختصات اشاره گر Mouse بهنگام سازي ميشوند...

mouseDown, mouseUp, mouseMove:

در اکثر غريب به اتفاق پروژه ها، Event Handler هايي که شما استفاده ميکنيد onLoad ،onEnterFrame ،release و يا غيره ميباشند. اما آيا شما ميدانيد که ميتوان يک Action را زماني که دکمه ي Mouse فشار داده ميشود يا زماني که رها ميشود و يا حتي زماني که اشاره گر Mouse تغيير مکان ميدهد پياده سازي کرد؟
بله، اين امر به راحتي امکان پذير است! براي درک بهتر اين مطلب، قطعه کد زير را Copy کرده و آن را در پنل Action يک Movie Clip داخل يک پروژه Paste کنيد و بعد از آن براي مشاهده ي نتيجه ي آن دکمه ي ترکيبي Ctrl + Enter را فشار دهيد:


onClipEvent(mouseDown) {
 trace("mouse pressed");
}
onClipEvent(mouseUp) {
 trace("mouse released");
}
onClipEvent(mouseMove) {
 trace("mouse is moving");
}

مشاهده ميکنيد که در پنجره ي خروجي هنگامي که Mouse را تکان ميدهيد يک متن را نمايش ميدهد، هنگامي که دکمه ي Mouse را فشار ميدهيد متني ديگر و هنگامي که آن را رها ميکنيد متني متفاوت نمايش داده ميشود.
اين روش هنگامي سودمند است که شما نميخواهيد براي پياده سازي Action هاي خود که مربوط به Mouse و خصوصيات آن ميباشد از يک Event Handler مثل enterframe استفاده کنيد. مخصوصاً زماني که دکمه ي Mouse فشار داده نشده باشد يا نياز به دستيابي مکرر به آن نباشد....

البته لازم به ذکر است که مقالات بسيار زيادي در مورد Mouse و توابع و Properties آن در سايت هاي گوناگون وجود دارد و در اين مقاله تنها سعي بر اين بود که يک آشنايي ابتدايي با Mouse و توابع و خصوصيات و نحوه ي استفاده از آنها در محيط Macromedia Flash داده شود، تا شما عزيزان با اين پيش زمينه ابتدايي موفق به کسب تجربه ي هر چه بيشتر در اين زمينه و استفاده هاي بهتر از اين موضوع در پروژه هاي خود شويد.

موفق و مويد باشيد
منبع: Kirupa.com